Sorprendre l'enemic

Als anys 80 vaig passar uns quants estius a casa dels meus avis. Eren temps de pel·lícules de l'oest després de dinar, però jo preferia descobrir camins amb la BH sota un sol de justícia que quedar-me davant de la tele. Per cert, la tele era de tub i estava sobre una estructura metàl·lica d'una màquina de cosir Singer. El meu avi deia que eren les millors, tot i que no crec que ell hagués cosit mai. Escoltava el meu avi, però el que deia la meva àvia em semblava molt més interessant. Un dia em va explicar que els indis, quan volien sorprendre l'enemic en una batalla, bevien molta aigua abans d'anar a dormir perquè així les ganes de fer pipí els despertaven i l'enemic no els agafava desprevinguts.

Avui he preguntat al ChatGPT sobre el tema i m'ha corroborat que la meva àvia tenia raó:

"Antropòlegs i etnògrafs, com George Bird Grinnell, James R. Walker o Stanley Vestal, han documentat que nombroses tribus americanes utilitzaven aquesta tècnica com a despertador natural per mantenir-se alerta."

La meva àvia sabia coses que mai no diries d'una àvia. Farà 30 anys que va morir, i encara la trobo a faltar.

Comentaris